Oddychanie - odetchnij od stresu

Data wrzesień 17, 2007

Oddychanie jest czymś tak naturalnym, że nie zwracamy na nie większej uwagi. Zrób jednak eksperyment. poobserwuj swój oddech. Wyobraź sobie pełen relaks, plażę na której leżysz, miękki piasek, delikatny szum fal. A teraz pomyśl o jakimś nieprzyjemnym wydarzeniu, albo rzeczy którą musisz zrobić, a wciąż to odkładasz. Odczuwanie tych stanów nieodzownie łączy się ze zmianą oddechu. Relaks to oddech wolny, głęboki. Stres zaś powoduje, że oddychamy szybko i płytko. Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że jest to na dłuższą metę niezdrowe. Szybki oddech uniemożliwia wymianę powietrza z dolnych części płuc. Tak więc mniej tlenu przedostaje się do krwi. Ponieważ tlen potrzeby jest i mózgowi, i każdej innej części ciała, niedotlenienie negatywnie wpływa na cały nasz organizm. Powoduje ospałość, zmęczenie, brak motywacji, kłopoty z koncentracją i pamięcią. Szybsze oddychanie wymusza również przyspieszenie akcji serca.

Ponieważ stres zmienia oddech, to rodzi się pytanie “czy zmieniając oddech możemy wpływać na stres?“. Oczywiście! Musimy tylko nauczyć się dobrze oddychać. Pomogą nam ćwiczenia oddechowe.

Oto proste ćwiczenie, które możesz wykonać nawet teraz (gorąco Cię zachęcam):

  1. Połóż się lub usiądź wygodnie. Rozluźnij mięśnie okołoszyjne, twarzy, szczęki. Sprawdź czy mięśnie barków, klatki piersiowej, ramion również nie są napięte. Teraz zamknij oczy i oddychaj przez nos. Pamiętaj by oddech był rytmiczny i spokojny.
  2. Skoncentruj się na części ciała, która wydaje ci się najbardziej spięta (np. kark, brzuch, ramiona)
  3. Skieruj oddech w te rejony. Wyobrażaj sobie, że wtłaczasz tam powietrze. Twój oddech powinien był powolny i głęboki (tak głęboki jak to tylko możliwe bez forsowania się). Oddychaj nosem. Zachowaj świadomość własnych emocji, przeżywaj je bez lęku.
  4. Powtórz punkty 2-4 tyle razy ile uznasz za stosowne.
  5. Weź kilka głębokich oddechów wykorzystując przeponę.

Ćwiczenie to pochodzi z książki “Oddech, który leczy“. Morał z niego płynie taki: warto kontrolować swój oddech. Staraj się aby był głęboki i spokojny. Użyj przepony - oddychaj tak by “rósł Ci brzuch” :-). Pięć minut takiego oddychania pozwoli Ci zapanować nad nagłym stresem lub napadem lęku.

Najlepszą książką dotyczącą oddechu jest cytowany już wcześniej “Oddech, który leczy, 20 sposobów na odetchnięcie od stresu, napięcia i zmęczenia” autorstwa Stelli Weller. We wstępie autorka pisze: “Używając regularnie >narzędzia<, które stale nosimy przy sobie - własnego oddechu - możemy nauczyć się, jak łagodzić lęk i uspokajać nerwy, jak radzić sobie z bólem, pokonać zmęczenie, dodać sobie energii, jak maksymalnie wykorzystać ograniczoną wydolność płuc w wypadku astmy.” Opisane ćwiczenie pochodzi z tej właśnie książki, ale to dopiero początek niezwykłych rzeczy, które można zrobić z oddechem. Bardzo przyjemnie się to czyta, a ćwiczenie oddechowe są łatwe i dobrze opisane. Mi - wrodzonemu sceptykowi - bardzo przypadły do gustu rozdziały opisujące od strony naukowej (ale w sposób przystępny) układy oddechowy i krwionośny, oraz wpływ oddechu na ich działanie. Do tego odrobina jogi i świetne ćwiczenie na relaksację. Słowem książka godna polecenia. Można ją dostać w Empikach, a także niektórych księgarniach internetowych, np. tutaj: Oddech, który leczy

Więcej informacji o zdrowym oddychaniu z pewnością można znaleźć w Internecie.


A ja jak zwykle czekam na Twoją opinię i przemyślenia.

Podobne artykuły:

  • None

Weź udział w dyskusji - podziel się opinią.

Musisz być zalogowany aby wziąć udział w dyskusji

pastwa Drawa spyw sklep z odywkami biuro rachunkowe warszawa zrbki